Data publikacji:

Regulacja gaźnika 4T krok po kroku. Jak wyregulować gaźnik?

Gaźniki, tradycyjnie nazywane też karburatorami, są jednym z najważniejszych elementów silników spalinowych. Odpowiadają one bowiem za dozowanie paliwa oraz tworzenie jego mieszanki, która dostarczana jest do wnętrza jednostki napędowej, gdzie ulega spaleniu. Podstawowa konstrukcja gaźników nie uległa wielu zmianom od samych początków ich istnienia, które sięga końca XIX wieku. Nie oznacza to jednak, że konfigurowanie tego elementu przebiega w podobny sposób, niezależnie od pojazdu. W artykule opisujemy regulację gaźnika w czterosuwowych silnikach 4T, które znajdują się w wielu motocyklach, skuterach i quadach.
regulacja gaźnika 4t

Po co regulować gaźnik 4T?

Regulacja gaźnika może pomóc, gdy napotkamy pierwsze niepokojące sygnały wskazujące na niepoprawne działanie silnika. Ponieważ komponent wpływa na napowietrzenie używanego paliwa, źle skonfigurowany może np. przyczyniać się do występowania problemów z zapłonem oraz zwiększać głośność pracy jednostki napędowej.

Jak regulować gaźnik 4T?

Jak już wspomnieliśmy, konstrukcja gaźnika nie uległa dużym zmianom od czasu jego wynalezienia. W większości silników spełnia on taką samą rolę i będzie zbudowany w podobny sposób. Jego regulacja nie jest czynnością należącą do specjalnie skomplikowanych. Wyzwaniem może być jednak czasami otrzymanie do niego bezpośredniego dostępu. Często wiąże się to z rozkręceniem motocykla lub skutera, w którym demontujemy np. siedzenie. Sam proces będzie trwał dłużej niż sama konserwacja części, przy okazji możemy więc przejrzeć i skontrolować inne elementy pojazdu. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z podręcznikami technicznymi naszej maszyny.
Po odblokowaniu dostępu do gaźnika możemy przeprowadzić jego konserwację. Wpierw powinniśmy jednak nagrzać silnik pojazdu, co będzie ważne dla przeprowadzania regulacji. Przy włączonej jednostce napędowej wykręcamy śrubkę regulacji mieszanki umieszczonej z jednej ze stron gaźnika, aż do momentu, gdy silnik zacznie się dławić. Minimalnie wkręcamy element, aż symptomy te całkowicie ustąpią.
Kolejnym krokiem jest wkręcenie śrubki odpowiadającej za obroty silnika. Obserwujemy przy tym zachowanie się motocykla – obroty silnika powinny się zmniejszyć. W tym przypadku wyłączamy silnik i wyciągamy świecę, sprawdzając jej kolor, który wskazuje na skład mieszanki. Jeżeli przyjmuje ona czarny kolor – wkręcamy śrubę obrotów, gdy jest bardzo jasna to ją odkręcamy. Po ponownym włożeniu świecy i odpaleniu silnika tylne koło przy niskich obrotach nie powinno się obracać.
Następną częścią testu jest maksymalne podkręcenie obrotów i ich odpuszczenia, koło w tym przypadku powinno nadal się obracać, a silnik nie gaśnie tylko wciąż regularnie pracuje. Jeżeli nie otrzymujemy takiego efektu, musimy powtórzyć regulację śrubką mieszanki. Nie przejmujmy się, że trwa to dość długo – poprawna regulacja gaźnika 4T wymaga często wielu prób. Po zakończeniu procesu powinny skończyć się problemy z zalewanie lub gaśnięciem jednostki napędowej.
Zdjęcie: Envato Element