Data publikacji:

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Samochodowy filtr powietrza należy do części eksploatacyjnych, czyli tych, które należy regularnie wymieniać. Odpowiada za prawidłową pracę silnika, a zaniedbania mogą prowadzić do poważnych usterek. Jak często wymieniać filtr powietrza i jak to zrobić samodzielnie? Sprawdź nasz artykuł!
jak często wymieniać filtr powietrza

Dlaczego należy wymieniać filtr powietrza w samochodzie?

Filtr powietrza to niedrogi i niepozorny element, ale ma ogromny wpływ na pracę silnika. Odpowiada za filtrowanie powietrza dostającego się do silnika przez układ dolotowy. Do spalenia 1 litra benzyny potrzeba aż 9500 litrów powietrza, czyli 9,5 metrów sześciennych. Gdyby zawarte w powietrzu pyłki, kurz, piasek czy owady dostały się do silnika, mogłyby wyrządzić poważne szkody. Typowe usterki związane zanieczyszczonym lub uszkodzonym filtrem powietrza to:
  • spadek mocy silnika,
  • wzrost spalania paliwa,
  • uszkodzenie przepływomierza,
  • wzrost zużycia oleju,
  • uszkodzenie zaworów, cylindrów, tłoków lub pierścieni olejowych,
  • powstawanie nagaru.
  • Filtry powietrza wykonane są najczęściej z włókien celulozowych, rzadziej z materiałów syntetycznych, bawełny czy włókniny. Mają wkład w formie harmonijki, który zapewnia sztywność oraz zwiększa powietrznię filtrującą. Filtr powietrza musi jednocześnie wychwytywać nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia, rzędu 2–250 mikronów, jak i skutecznie przepuszczać powietrze, by dostarczyć do mieszanki paliwowo-powietrznej niezbędnego tlenu. Zbyt rzadka wymiana filtra powietrza często kończy się spadkiem mocy silnika i wrażeniem zduszenia silnika. W skrajnych przypadkach silnik może przejść w tryb awaryjny.

    Jak często wymieniać filtr powietrza?

    Co ile kilometrów wymieniać filtr powietrza w samochodzie? Najczęstsze interwały zalecane przez producentów mieszczą się w zakresie 15–30 tys. km. Mechanicy zalecają natomiast, by założyć nowy filtr przy okazji wymiany oleju, czyli co 10–15 tys. km. To nieduży koszt, a chroni przed bardzo kosztownymi usterkami silnika. Jeśli w książce serwisowej Twojego samochodu widnieje dłuższy okres pomiędzy wymianami, np. 30–45 tys. km, warto regularnie sprawdzać stan filtra, co około 10 tys. km. Jeśli zauważysz, że pomiędzy plisowanym materiałem filtrującym znajduje się wiele zanieczyszczeń, wymień filtr wcześniej.

    Sytuacje, w których warto wymieniać filtr powietrza częściej

    Duży wpływ na stan filtra powietrza ma oczywiście teren, w jakim się poruszasz. Bardziej zapylone rejony mogą więc zmuszać do częstszej wymiany filtra. Jeśli więc często jeździsz przez remontowane odcinki dróg, drogi polne, budowy, okolice kamieniołomu lub wyjątkowo suche rejony, filtr powietrza może wymagać wymiany już po 10 tys. km. Kilometrażem nie warto się sugerować także wtedy, jeśli korzystasz z samochodu sporadycznie. Zaleca się, by wymienić filtr co około 2–3 lata, nawet jeżeli przebieg mieści się w normie przewidzianej przez producenta.

    Jak wymienić filtr powietrza?

    Samodzielna wymiana filtra powietrza w większości przypadków nie jest trudna. Znajduje się on pod maską, w plastikowej obudowie, najczęściej tuż przy lewym lub prawym nadkolu. Aby się do niego dostać, wystarczy odkręcić wkręty lub odpiąć metalowe zatrzaski, a następnie zdjąć pokrywę. Czasem wymaga to również zdjęcia obejmy z rur prowadzących do obudowy filtra. Po wyjęciu starego wkładu odkurz dno obudowy i przemyj ją wilgotną ściereczką. Nowy filtr powietrza załóż w taki sposób, by uszczelka szczelnie przylegała do obudowy. Jeśli wyczujesz opory podczas przykręcania pokrywy, upewnij się, że wkład nie przesunął się ani nie podwinął.
    W niektórych modelach, zwłaszcza tych wyposażonych w duże silniki V8, wymiana filtra powietrza może być bardziej skomplikowana. Czasem wymaga demontażu pokrywy silnika, plastikowych zaślepek, podszybia, wiązek elektroniki czy innych elementów. Jeśli nie czujesz się na siłach, zleć to zadanie doświadczonemu mechanikowi. W wielu warsztatach wykonają tę usługę od ręki, bez długiego oczekiwania na termin.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik