Data publikacji:

Jak sprawdzić poziom oleju? Jak sprawdzić olej w samochodzie?

Czy wiesz, jak sprawdzić poziom oleju w silniku? To podstawowa czynność eksploatacyjna, o której nie warto zapominać. Wielu kierowców jednak nie wie, jak sprawdzić poziom oleju w aucie lub robi to niedokładnie. Skutki zaniechania mogą być bardzo kosztowne – brak oleju w konsekwencji kończy się zatarciem silnika. Wyjaśniamy, jak sprawdzić olej w aucie krok po kroku.
jak sprawdzać poziom oleju

Dlaczego warto sprawdzać poziom oleju?

Niemal każdy wie, jak duże znaczenie ma olej silnikowy. To bowiem on zapewnia metalowym elementom silnika poślizg, a zerwanie tzw. filmu olejowego, wynikające z braku oleju w misie olejowej, niemal zawsze oznacza zatarcie silnika. Warto jednak wiedzieć, że olej silnikowy nie tylko smaruje, ale i pełni inne zadania. Odpowiada również za oczyszczanie silnika z zabrudzeń, chroni przed korozją i odbiera ciepło, dlatego utrzymanie przewidzianego przez producenta poziomu jest niezbędne. Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Kiedy sprawdzać olej silnikowy?

Pomiar oleju w silniku jest prosty, ale zanim go wykonasz, warto wiedzieć, jak się do tego przygotować. Błędem jest chociażby sprawdzanie oleju, gdy auto stoi na pochyłym terenie. Olej spływa wtedy do jednej ze stron misy olejowej, więc bagnet może wskazywać zbyt niską lub wysoką wartość. Poziomu oleju nie należy sprawdzać także tuż po zgaszeniu silnika. Duża część oleju znajduje się wówczas w górnej części silnika, zatem poziom widniejący na bagnecie naturalnie będzie niższy. Aby uzyskać wiarygodny wynik, warto odczekać przynajmniej 30 minut od momentu zgaszenia silnika, a najlepiej kilka godzin.

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Jak sprawdzić olej w aucie? Zacznij od zlokalizowania bagnetu, czyli miarki poziomu oleju silnikowego. Znajduje się on pod maską, w pobliżu bloku silnika. Najczęściej ma żółty uchwyt, a zlokalizowanie go nie sprawia problemu.
Przygotuj czystą ściereczkę, a następnie wyjmij bagnet z prowadnicy. Wytrzyj olej ścierką lub ręcznikiem papierowym do sucha. Uwaga! Jeśli silnik dopiero został zgaszony, olej będzie bardzo gorący – może mieć nawet 100–130 stopni Celsjusza. Suchy i czysty bagnet włóż z powrotem do misy olejowej, a następnie znów wyjmij. Ślad oleju powinien znajdować się pomiędzy wartością minimum i maksimum. Są one oznaczone wycięciami, kropkami, ryflowaniem lub przetłoczeniem końcówki pomiarowej.
Jeśli poziom oleju wskazuje minimalną wartość lub sięga poniżej niej, należy dolać oleju. Pomiędzy wartością MIN i MAX jest różnica około litra oleju, dlatego możesz wlać całą butelkę. Gdy bagnet jest całkiem suchy, oznacza to, że oleju w misie olejowej jest wyjątkowo mało. Wlej więc litr, odczekaj około 30 minut i ponownie wykonaj pomiar. W razie konieczności dolej kolejną dawkę. Tak duży niedobór oleju najczęściej wskazuje na wyciek lub spalanie oleju, dlatego warto skonsultować się z mechanikiem. Zbyt duża ilość oleju w silniku nie zawsze oznacza natomiast, że wlano zbyt dużą ilość. Czasem za wzrost poziomu odpowiada benzyna lub ropa, która spływa do misy olejowej i rozrzedza olej. To również niepożądane zjawisko.

Jak sprawdzić poziom oleju, gdy nie ma bagnetu?

W niektórych nowoczesnych modelach producenci samochodowi zrezygnowali z klasycznego bagnetu. Takie rozwiązanie można znaleźć m.in. w autach Audi i BMW. Jak więc sprawdzić olej w aucie, gdy nie można tego zrobić ręcznie? Jedynym wyjściem jest wówczas komputerowy pomiar poziomu oleju. Sygnał przesyłany jest wówczas z czujników do komputera, a wynik pomiaru można sprawdzić w menu, bez otwierania maski. To wygodne, ale mało precyzyjne rozwiązanie. Wartości wskazywane przez komputer są dość orientacyjne, a dodatkowo kierowca nie ma możliwości kontroli barwy oleju.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik